Slovníček solárních pojmů, ať víme o čem je řeč.
- V současné době se stále často při obchodních jednáních nebo při kontaktu se zákazníkem setkáváme s neznalostí odborných termínů v tomto technickém oboru. Záměnou nebo neznalostí zákazníka může docházet při těchto vztazích ze strany prodejců k matení druhé strany podsouváním zavádějících informací o produktech nebo jejich technických parametrech či vlastnostech.
- Slovní výklad termínů jako např. výkon kolektoru, jeho účinnost apod. se v konečném výsledku nemusí zakládat na skutečnostech vyřčených ústně a ve finální podobě ve výpočtech energetických zisků v rámci projektové dokumentace sloužící jako podklad pro dotační řízení již bude realita zcela odlišná. V podstatě by se dal takový přístup přirovnat k reklamníIMG_20170303_123805m sloganům v mediích. Televizi při reklamě můžete vypnout, ovšem pokud se jedná o Vaši investici, měli byste zbystřit a na konkrétní dotaz požadovat od prodejců konkrétní odpověď nejlépe podloženou faktickou listinnou podobou např. výsledkem test reportů jednotlivých produktů.
Jak tedy postupovat a nenechat se vtáhnout do slepých uliček v takovémto obchodním jednání?
- V první řadě nepodlehnout superlativům prodejců u jednotlivých komponentů, jelikož výrazy jako „tento produkt byl oznámkován Solar Keymark na 1, nejvyšší výkon, záruka 30let a podobně nic nevypovídají o skutečných parametrech produktu. A zde dochází právě v klamání zákazníka na bázi laciných reklamních sloganů známých z TV reklam.
- Bezpochyby je důležité informovat se o historii firmy, zda údaje, které uvádějí na svých webech odpovídají skutečnosti, zda mají v provozu webové stránky a telefonní kontakty jsou funkční. Na internetu je možné naleznout také spousta webů, kde zákazníci píší své recenze a hodnotí firmy podle vlastních, ať už kladných nebo negativních hodnocení. To se samozřejmě netýká pouze oboru solární techniky.